Graviditetslista!

Jag fick reda på att jag var gravid:
Onsdagen den 3 mars 2010 Klockan 13.30 

 Såhär fick jag reda på det:
Dem ringde från ivf-kliniken på RMC i Malmö. Och sköterskan Marie berättade den underbara nyheten!

 Detta gjorde jag efter att ha fått beskedet:
Grät, svettades, skakades.. samtidigt som jag ringde Dennis och bara grät och fick säga det 3 gånger innan han fattade att det hade lyckats denna gången. (sen blev den en välbehövd dusch och jag grät av lycka i stort sätt hela dagen!)

 Jag tror det kommer att bli:
En pojke :-D Och Dennis tror en flicka... men jag känner mig ganska säker ;)

 Det här undviker jag att äta och dricka:
Kaffe och annan dryck med koffein, de vanliga saker man bör undvika, som brieostar m.m.

 Lukter som jag inte klarade av i början:
När jag öppnade kylskåpet (då fick jag springa på toa och kräkas många gånger) och matos.. Och det värsta av allt var när jag skulle elda i vedpannan.... blärk!

 Följande små egenheter jag fått:
Skulle väl vara att jag stannar upp vid varje spegel jag ser för att checka in magen ;)

 Första gången det rörde sig i magen:
Kände rörelser ganska tidigt (ca v.14)... ändå ligger moderkakan i framkant...

 Första gången det började sparka ordentligt:
Den 9 juni har jag skrivit att jag kände det tydligt :) Var då i v.17+2. Dennis kände första sparken den 15 juli (v.22+3). 

Såhär kändes de första sparkarna:
Helt underbart så klart! 

Musik jag spelar för bebisen i magen:
All musik jag gillar :)

 Magen började synas:
I v.16+0 fick jag frågan från grannarna som misstänkt ett tag. I v.16+2 kunde alla på jobbet se det på planeringsdagen :) Hade fått frågan tidigare också, men minns inte när. Men v.17 kunde alla se iaf.

 Såhär kände jag vid ultraljudet:
Gjorde först 3 vaginala ultraljud (då var jag jättespänd, rädd, men blev så otroligt lättat då allt såg bra ut). Första ultraljudet på magen var jag också väldigt spänd den 6 maj.. v.13.. Men allt såg ut som det skulle och den lilla krabaten buffade runt som bara den. Rutin ultraljudet var vi på den 17 juni, inte lika nervös då eftersom jag känt sparkar och så ett tag innan. Sen har jag varit på ett till då en överläkare kollade och det var skönt att även hon sa att allt såg helt normalt ut. Sen blir det minst ett till om ett par veckor. Eftersom vi genomgått ivf och att jag har fått grav.diabetes.

 Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det:
Helt underbart.. har en apparat här hemma som jag lyssnar i ibland :)

 De första mamma kläderna var:
Kläder jag tog över från min kusin :)
Mina favoritmammakläder:
Kjol och ett par ljusa jeans (som har varit för varmt att ha på sig nu i sommar)...


Kommentarer

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback