Fisk i dill - och pepparrotsås med kokt potatis och vänskapssallad


Middagen igår från Linas Matkasse, blev en riktig succé här hemma! Till och med Dennis åt fisk. Första gången jag ser honom göra det =) Och det blev t.o.m över så jag fick en stor portion till lunch idag me (bilden ovan). Jag gick inte helt efter receptet igår. Man skulle t.ex. ha i fiskbuljongtärning, vilket jag ej hade hemma och ersatte med en grönsaksbuljongtärning istället, lika så skulle det vara 2 msk pepparrot, men jag tog bara ca 1 msk. Och fisken skar jag i något mindre bitar än vad som stod. Vänskapssalladen gjorde jag inte heller fullt ut. Jag minskade receptet eftersom det bara är jag som äter sallad. Och jag hade ingen vinäger hemma så jag struntade i det och tog lite citronsaft från en klyfta. Och jag kokade inte upp det som man skulle :P Jag tog inte så mycket vitkål heller eftersom jag ammar och inte riktigt vet hur plutten tål kål. Och så glömde jag sockret ser jag nu haha.. men vad gör det :P Hade även lite koka grönsaker till för Dennis skull.
Denna maträtten får 5 firrar av 5 möjliga ;)

Och här kommer det smarriga receptet (det är beräknat till 4 personer, förutom salladen som är beräknat till 2 middagar):


Fisk i dill - och pepparrotsås med kokt potatis och vänskapssallad

Du behöver:
Citron, Crème fraiche, Dill, Koljafilé, Morötter, Pepparrot, Potatis, Röd paprika, Vitkål, Fiskbuljong, Olja, Salt, Smör, Socker, Vetemjöl, Vinäger, Vitpeppar.

1. Koka 800 g potatis.
2. Vänskapssallad: Hyvla 600 g vitkål med osthyvel eller strimla tunt med kniv. Finstrimla 1 röd paprika och 1/3 purjolök. Skala och riv 200 g morötter grovt på rivjärn. Blanda allt i en skål eller i en burk med lock. Koka upp 3/4 dl olja och 3/4 dl vinäger, tillsätt 3/4 tsk salt och 2 tsk socker. Slå den varma dressingen över grönsakerna och blanda om. Täck med lock eller tallrik.
3. Finhacka 1 kruka dill (spar ett par kvistar till dekoration). Skala en liten bit pepparrot och finriv ca 2 msk. Skär ca 600 g koljafilé i fyra portionsbitar och strö över 2 krm salt.
4. Smält 1 1/2 msk smör i en vid panna med höga kanter. Rör ner 1 1/2 msk vetemjöl till en redning och vispa ner 2 dl vatten, lite i taget, till en slät sås. Smula ner 1 tärning fiskbuljong och rör ner 1 dl crème fraiche. Koka upp och koka tills såsen tjocknar. Smaka av med ca 1 krm vitpeppar.
5. Rör ner dill och riven pepparrot i såsen. Pepparroten varierar kraftigt i styrka, så smaka dig fram till önskad mängd. Sänk värmen. Lägg ner fisken i såsen och låt sjuda i 5-7 minuter.
6. När fisken är klar, riv skalet av 1 citron direkt över pannan och dekorera med resten av dillen. Skär citronen i klyftor.
7. Servera med potatis, citronklyftor och hälften av salladen (det andra är till nästa rätt i Linas matkasse). Riv gärna lite extra pepparrot över fisken.

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Mmmm så gott de lät! Ska jag testa nån dag framöver!

Tack för receptet!

Pussa

2011-04-04 @ 22:14:49
URL: http://jensisdagbok.blogg.se/

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback