Förlossningsberättelse- När Ellie kom till världen, del 2

När vi kom in till förlossningen fick vi gå in i intagsrummet. Jag vägde mig (61kg med kläderna på, utan skor).. sen skulle jag sätta mig på sängbritsen, men kunde inte för värkarna kom så tätt. Så hon höjde upp sängen åt mig så jag kunde vila mig mot den. Hon kollade blodtrycket, som var lite högre än vad det brukar 140/91.

Plötsligt kom det ett tryck mot blåsan, och jag kände mig jättekissnödig. Jag hann bara säga att ”jag måste nog bara gå och kissa”.. sen sa det bara splash och fostervattnet gick där jag stod. Vi hade inte ens varit inne i 10 minuter. Klockan var då 16.45.
Fick hjälp av med mina genomblöta kläder (tur att jag inte hade skorna på mig, eller ännu värre att det gick 10 min innan i bilen).
Jag fick på mig en rock och såna snygga knästrumpor.

Därefter fick jag gå in till förlossningsrummet..
Barnmorskan Pia undersökte mig och jag var då öppen 5 cm. Jag fick ligga med CTG och hjärtat slog med 155 slag per minut.

Klockan 17.10 började jag andas lustgas med omedelbar god effekt och bara 20 minuter senare fick jag 2 st Kvaddlar bak i ryggen där jag hade mycket ont. De gjorde verkligen skitont, men ja.. de hjälpte och det gjorde inte ont där längre. Istället gjorde det mer ont fram på magen och jag fick 5 st Kvaddlar där. Sedan ytterligare 2 stycken på ryggen kl.17.55.

18.15 Hade jag mycket jobbigt. Med starka värkar som tryckte mycket nedåt. Jag andades väldigt mycket i lustgasen och blev ganska berusad och jag var ledsen. Då föreslog de EDA (epuidral).

Sitter på Pilatesbollen och Barnmorskan Pia ger mig massage i ryggen.
Innan jag får EDA (epiduralen) får jag dropp Ringer- Acetat.
18.30 Bedömdes CTG avvikande, troligen pg.a smärtpåverkan. 7 minuter senare fick jag epuidralen. Den gjorde ont att få och jag andades med lustgasen när jag fick den.

Klockan 18.45 är jag öppen 6 cm
Klockan 19.10 Effekten av epiduralen är bra och jag andas i lustgasen en stund till. Och jag provar sedan att Profylaxandas mellan värkarna.

Ajaj!!!
Klockan 19.45 är jag öppen 8 cm
Jag vilar mellan värkarna.. Men har lustgasen beredd..
Jag använde lustgasen flitigt... och fast att det kanske inte ser så ut just när jag andades i den, så drog jag tydligen massor med skämt emellan.. Men vad vet jag inte, Dennis har sagt att de skrattade mycket åt mina kommentarer jag kom med.. Jag hade svar på tal :P

Sitter på Pilatesbollen och ja... äter clementin emellanåt ;)

Magen är sned.. tror bebis ändrat läge i magen.
Cirka 21.15 är jag öppen 10 cm men har en kant i vägen.. Jag börjar få krystkänsla.

.. fortsättning följer..

Kommentarer
Postat av: En pojkmammas vardag - blivande trebarnsmamma

Men åh, vill läsa mer, mer, mer!
Och jag minns när jag skulle få Edvin så var det också en kant i vägen när jag fick krystvärkar .. inte roligt alls!!

Ha en mysdag med din fina nu <3
Kram

2013-02-13 @ 08:53:21
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Thina

läser o följer:) spännande!!

2013-02-13 @ 09:04:43
Postat av: Veronica Jakobsson

Vad härligt att få läsa din förlossningsberättelse och jätte kul att du delar med dig så många bilder! Det gillas mycket!
Grattis så mycket till söta flickan och till store bror:)

2013-02-13 @ 12:29:30
URL: http://4livliga.blogspot.se/
Postat av: Pauline

Hihi ja ni hade tur där med fostervattnet ;-)
Vad bra att kvaddlarna funkade bra för dig, o att du vågade testa trots allt :-P
Hahaha ja man blir allt lite groggy av den dära lustgasen men vilken bra vän den är :-D
Ja det ser då ut som att Ellie ändrat läge där i magen, häftigt att få se :-)
Puss

2013-02-13 @ 20:11:54
Postat av: Cissi - mamma till Emma och Alice

spännande att läsa! blir alltid lika rörd av förlossningsberättelser :)

2013-02-14 @ 12:31:47
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Madeleine - Mamma till 3 i USA

Roligt att läsa. Grattis till dottern!

2013-02-14 @ 17:29:59
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: Linda

Spännande!
Men för mig som inte fött barn, vad är kvaddlar? :P
Kram

2013-02-14 @ 20:21:51
Postat av: Lisa - mamma till Alexander 101217 <3

Såå spännande! Kul att ha så många foton från förlossningen, det ska jag verkligen be Martin tänka på den här gången :)
kramar

2013-02-15 @ 13:55:13
URL: http://jagochliten.webblogg.se

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback