Kladdkaka med Marabou topping

Ja ni vänner... det blev tokmycket efterfrågningar om receptet till denna godsak jag bakade idag. La in en bild på facebook och instagram (HannaLouise85), och det var många som blev läskade minsann ;) So here you go!
Kladdkaka med Marabous M peanut

2 ägg
3 dl socker
100 gram smält (riktigt) smör
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl mjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret. Rör ägg och socker med slickepott. Blanda i övriga ingredienser, sist smöret som fått svalna lite under tiden. Smörj en springform (den jag har är ca 25 cm i diameter) och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i 27-28 minuter (kan skilja lite och behövs kanske ökas/minskas beroende på springformens storlek).

Låt kladdkakan svalna lite, under tiden gör du toppingen...

Toppingen

150 gram Marabou M peanut
1/2 dl vispgrädde
2 msk riktigt smör

Smält chokladen i låg värme, blanda i grädden och sist smöret. Låt småputtra nån minut.
Svalna något innan den hälls på kladdkakan. Stelna i kylskåpet.

Innan servering garnera med chokladsås. Den får gärna stå framme en stund innan den serveras.

Servera med lättvispad grädde eller hallon/ vaniljglass


Smaklig frestelse! ;)

Nä, det gick inte sitta här och blogga om detta utan att bli sugen igen.. så en bit till kvällens Idol får det allt bli ;)
Kram på er alla!

P.s. Såklart går det ju att välja vilken Marabou choklad man vill... men M peanut och Schweizernöt är helt klart de bästa som jag har testat :)

Kommentarer
Postat av: Elin - Livat på torpet

Men åh så GOTT!! Den ska jag kanske testa i helgen? Måste ju vara den perfekta kakan till fredagsmyset ;)
Kram

Svar: Tycker jag absolut att du ska! Såå god! ;) Kram
imm0rtelle

2013-09-19 @ 07:56:49
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Lisa - mamma till Alexander och William <3

Åh så god, den måste jag testa!! Håller med om att marabou peanut är supergod!
kramar

2013-09-22 @ 20:26:48
URL: http://jagochliten.webblogg.se
Postat av: simon

Det här ser as god ut jag måste testa :0

2014-05-11 @ 16:27:30

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback