Det här är mitt jobb...

God kväll... eller god natt på er rättare sagt!
Sitter på jobbet nu och tänkte skriva några rader...
Vi har lite fika paus nu.. innan vi kör igång med nästa runda. Jag jobbar ju i en nattpatrull, åker alltså runt till biståndsbedömda personer med trygghetslarm. Ungefär som hemtjänsten, fast ändå inte. Två helt skilda jobb egentligen. Och två olika organisationer.. Iaf så jobbar jag 75% på natten.. ungefär 120 h i månaden.. jobbar mellan kl.21.00-07.15. Jag trivs såå bra med dem arbetstiderna, då jag verkligen inte är någon morgonmänniska. Men jag kommer nog inte jobba natten hela livet. Och kommer jag inte jobba natten, så lär det säkerligen inte bli inom vården. Men det är inget som är aktuellt nu. I dagsläget trivs jag kanon med det, och det är ju det som är huvudsaken.
Om ni bara visste hur skön känsla det är... när man sätter sig i bilen på morgonen på väg hem till sin säng och se alla andra nyvakna människor som tvingat sig upp från deras varma sängar med väntan av en hel arbetsdag framför sig. När jag kan ligga och gosa i sängen och sova flera timmar.....
På vintern kan man dock bli lite trött som nattarbetare. Då man inte ser ljuset så ofta. Så tur är att man i alla fall inte jobbar alla nätter i veckan.. utan i snitt 2-3 nätter... sen är man ledig resten.
På sommaren är härligt.. att jobba de svala sommarnätterna. Kan dock va lite tråkigt och jobbigt att behöva sova bort en hel solig dag och så blir det varmt i sovrummet. Tacka vet jag min mörkläggningsrullgardin iaf... den är suverän.

Nu undrar ni kanske vad jag egentligen gör på mitt jobb... Jo som sagt så jobbar jag lite mer än 10 timmar per natt. Vi är 7 patruller som utgår från samma ställe. Men varje patrull har sina områden. Vi jobbar alltid två styckna i vardera patrull. Och på kvällen när vi kommer så har vi lite rapporttid. Läser fax och meddelanden om våra vårdtagare, startar våra mobiler (en larmtelefon och en till att ringa t.ex nattsköterska eller de andra patrullerna).. Sen kör vi ut i våra leasingbilar.. och börjar vår runda. Det är flest äldre personer vi vårdar. T.ex. hjälper dem med mediciner, lägger en del, toabesök och bara enkla tillsyner.. Mellan våra fasta besök tar vi även emot trygghetslarm från sos. Det kan gälla allt från hjärtbesvär, att någon snubblat i hemmet och trillat, någon som behöver en extra hjälpande hand att ta sig ut till badrummet för ett toabesök, eller någon som känner sig otrygg och ensam och behöver en liten pratstund.. Det är en del av det vi gör på jobbet.
Ibland har vi fullsmockat med besök under natten att vi knappt hinner med att fika eller gå på toa, och ibland har vi lite lugnare.. Tro det eller ej.. men det är ofta jättemycket att göra även nattetid. Så, så ligger det till...

Nu ska jag dricka upp mitt te.. surfa runt en stund till.. sen sätta igång och jobba igen =)
Hoppas ni sussar sött... det kommer jag göra imorgon när ni jobbar för fullt ;P

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Milla

Det vore roligt med en bloggvän =)

Lägger till dej =)

2009-03-10 @ 07:49:39
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Susanne

Har kikat här lite och vill säga tack ang. väggmålning! :)

2009-03-10 @ 12:21:16
URL: http://mysterywoman.bloggsida.se/
Postat av: Cissi

Ni får jobba lugnt inatt och köra lugnt på vägarna:0)

kramis

2009-03-10 @ 22:01:21
Postat av: Anonym

Ni får jobba lugnt inatt och köra lugnt på vägarna:0)

kramis

2009-03-10 @ 22:02:24

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback