Vad händer nu?

Hejsan!
Är nyss hemkommen från Kalmar sjukhus. För idag var det dags för Glucos belastningen.

Innan skulle man fasta i 12 timmar. Så från kl.20.00 igår kväll fick jag fasta. Idag va det riktigt segt att stiga upp.. hade ställt klockan på 05.45.. men stängde visst av den i sömnen :S som tur var hade Dennis ställt sin på klockan 06.00... men jag hade ändå gott om tid på mig. Skulle bara sminka till mig, platta till håret och ta på mig :)

Väl på plats fick jag ta ett sockerprov i fingret.. och därefter dricka en sockerlösning på 200ml. Sedan var det bara till att sitta och vänta i väntrummet i två timmar. Men jag hade två bra tidningar med mig. Bland annat min första "Vänta barn-tidning" och en mat-tidning me.. Dennis hade en biltidning med sig så klart ;)

När de två timmarna hade gått fick jag ta ett blodtryck och sedan ett nytt sockerprov i fingret....
Dessvärre var värderna på tok för höga!! :(

Blodsocker värdet på fastande mage: 4,7 mmol
Blodsocker värdet efter sockerlösningen och 2 h väntan: 11,3 mmol...
Blodtrycket låg på 115/65.. så det var lite lågt..

Enligt sköterskan ska inte värdet ändra sig nästan nåt alls efter man druckit sockerlösningen. Och det ska absolut inte stiga över 10 mmol... :/
Så ja.. då har man åkt på att få diabetes me ;( Känns väldigt surt och jag är väldigt ledsen, men så klart mest rädd för att barnet ska ta skada av det. Som tur är har jag inte gått så långt in i graviditeten.. utan är i v.19.. men det är ju ändå nästan halvvägs..

Sköterskan skulle meddela värderna till min barnmorska i Torsås. Så nu får jag vänta tills hon har hört av sig, så man vet hur man går vidare nu :( Usch och fy så pissigt det känns..

Nu ska jag se om jag orkar göra lite nytta.. har massa att städa till på lördag då kalaset är...

Kram och hej!

Kommentarer
Postat av: Boel

Det ordnar sig,du får gå på lite extra kontroller. Ta det lugnt o var rädd om dig! Massor med kramar!

2010-06-08 @ 14:48:22
Postat av: Cissi

Tråkigt att höra gumman =(

Men detta fixar du!! du är duktig du

Kommer bli några extra kontroller,att du får gå lite fler promenader och tänka lite på kosten.Men det vet du och det fixar du!! =)ta det lugnt och ta hand om dig. Stor kramis på dig.

2010-06-09 @ 10:43:07
Postat av: Milla

Det ordnar sej gumman <3 Som de andra har skrivit kommer du få gå på tätare kontroller osv. Förhoppningsvis blir du av med diabetesen när bebis har kommit.



Kramar <3

2010-06-10 @ 21:42:28
URL: http://sagabus.blogg.se/

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback