Schweizernötskakan

Jag har bakat denna gången 3 ggr.. första gången lyckades jag, 2a gången misslyckades jag och nu sist så lyckades jag ;) Måste säga att den är såååå superduper god! Så den måste ni prova om ni inte gjort det redan! Receptet finns även på recept.nu och var med i ett avsnitt av "Halv åtta hos mig" för ett tag sedan. Men här kommer receptet så slipper ni leta! ;)

Schweizernötskaka

Antal portioner: 10
Färdigt på: 40 min 


Ingredienser:

Smet
2 st ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smällt smör eller margarin

Topping
200g schweizernötschoklad (Marabou)
7 msk grädde
1 msk smör

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min.
2. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken.
3. Se till att smeten är jämn.
4. Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.
6. Ta ut kakan och låt den svalna något.
7. Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme.
8. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen.
9. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.
10. Färdig att servera.

Godast är att servera den tillsammans med en kulsa gass eller sorbet med hallonsmak.. eller någon annan lite syrligare glass.. eller varför inte detta receptet som hör till från programmet!?! Och som är med på bilden där uppe ;)


Citrongräddglass med hallon

Tillagningstid: 20 min + ca 6 timmar i frysen
Antal portioner: 4

Ingredienser:

1 st citron, finrivet skal och saft
3.33 dl florsocker (3 1/3 dl)
4.5 dl vispgrädde
3 msk iskallt vatten
3 msk frysta hallon (eller andra bär)

Gör så här:

1. Tvätta citronen och riv skalet, lägg i en bunke.
2. Pressa ner citronsaften i bunken och häll sedan i florsockret. Låt stå till florsockret har löst sig.
3. Vispa grädden med 3 msk iskallt vatten tills den är fluffig, cirka 5 min.
4. Blanda ner citronmixen i grädden, rör sakta.
5. Rör ner bären. Häll allt samman i en bunke som tål att stå i frys. Låt stå i frysen minst 6 timmar. Ta fram ca 15 min innan servering.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hmmm de va den du bjöd på när du fyllde 25 va?? Himla god har jag för mig!! =)=)



Pussss

2011-01-27 @ 21:21:13
URL: http://jensisdagbok.blogg.se/

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback