Förlossningsberättelsen

Nu är jag äntligen klar med min "förlossningsberättelse"... det mesta har jag bara skrivit av vad som står i journalpapprerna. Minns inte alla betydelser i läkarspråket nu när det gått en tid... Det blir lite bilder också.
Vi fick ju tid för igångsättning den 22 nov.. så vi börjar där helt enkelt..

22 November

Kl.07.30
Barnmorskan känner på magen hur bebisen ligger. Fosterljuden ligger på 136 slag. Mitt blodtryck 144/108 och en puls på 102. 

Kl.07.57 Kollar mitt blodtryck igen 159/110, puls 99. Öppen 2 cm.


(Bilden togs kl.08.35) Här sitter jag och väntar på att bli igångsatt med gel. 

Kl.09.25 Vaginalgel läggs av doktorn.

Kl.10.09 Inskrivning läkare. Jag har lite ont i huvudet. Inget ögonflimmer eller buksmärtor. Blodtrycket gått ner till 147/80. Kollar reflexer u.a. Urinen +1 äggvita.
 
Kl.11.55 Kollar blodsockret 7.3 (har precis druckit lite päronMer). Får lunch (Ris och kyckling).

 
(Bilden togs kl.13.13..)

Kl.13.30 Ligger nu med CTG. Har oregelbundna sammandragningar och känner dem mest i ryggen.
 
Kl.14.30 Blodsocker nere på 4.7. Öppen 2 cm fortfarande.

Kl.15.08 Tar dem hål på hinnorna och klart fostervatten avgår. Och dem sätter dit skalpelektroden på bebisens huvud.
 

(fotot är taget kl.15.28)


(fotot togs kl.15.33) En puss av älsklingen.

Kl.15.45 Fosterljud bedöms normala. Avslutas tillfälligt och jag går upp och går en stund.

 
(Kortet taget Kl.15.54) Har ont...


(Även detta kortet taget Kl.15.54) Ligger och försöker slappna av lite.. inte så lätt :P

Kl.16.15 Tycker att sammandragningarna tilltagit sedan jag gick upp. Vill prova akupunktur.

Kl.16.17 Akupunktur Yintang ges.

Kl.17.00 Personalen kontaktar doktorn ang. förlossningsförloppet. Avvakta ytterligare 1 timme med syntocinondropp i och med att jag har täta och nu mer smärtsamma sammandragningar.


(Bilden togs kl.17.01).. uppe och går med ståbord.


(Även denna bilden togs kl.17.01)..Har ont...

Kl.17.41 Får mer akupunktur. Är spänd och smärtpåverkad. Funderar nu på lustgas. Är öppen 3-4 cm. Står upp med gåbordet, försöker andas psykoprofylax en stund till och avvakta med lustgasen.

Kl.18.40 Får lustgas. Har mycket ont och gråter, tycker inte jag klarar att stå i gåbordet. Lägger mig på sidan.


(Bilden togs Kl.18.45)

Kl.18.45 CTG bedöms som troligen, normal, fortsätter registrering.

Kl.19.00 Andas lustgas, har täta sammandragningar, ledsen och smärtpåverkad. Får Nezeril p.g.a nästäppa. Tar blodprover inför ev. EDA (Epiudral).

Kl.19.35 Dem diskuterar med doktorn. Vi ska avvakta med syntocinon dropp iom de täta o smärtsamma sammandragningarna.

Kl.19.55 Är spänd och smärtpåverkad. Vill ha EDA, vilket går bra enligt doktorn. Personalen förbereder för EDA.

Kl.20.23 Epidural läggs. (Gör skitont).

Kl.21.20 Får Syntocindropp.

Kl.21.30 Står upp i gåbord. Bebisens hjärta slår 160 slag/minut. Dem kontrollerar min temp= 37,1.


(Bilden togs 22.05) Älsklingen är trött.

Kl.22.24 Sitter på Pilatesbollen.
 

(Bilden togs kl.22.27)
 
Kl.23.41 Varit på toa.

Kl.23.50 Ligger i sängen.

23 november

Kl.01.04 Urintappas på 300 ml. (Även det gör skitont, är väldigt öm och känslig där nere.. tar till lustgasen).

Kl.01.08 Kräks.

Kl.01.42 Notering: 6 ml bolus i EDA

Kl.01.57 Dem diskuterar med doktorn. Bebisens hjärta: 175 slag/minut. Jag har 6 sammandragningar på 10 minuter. Dem sänker S-droppet till 36 ml/h. Kontrollerar min temp.

Kl.02.00 Får 1g Alvedon.

Kl.02.10 Kräks, får supp Alvedon 1g.

Kl.02.17 Sitter på pilatesbollen.

Kl.02.20 Blivit glesare efter sänkning av S-dropp. Jag har legat på sida, slumrat till mellan sammandragningarna. Sätter sig upp på pilatesbollen.

Kl.02.30 Dem diskuterar med doktorn som ordinerat avstängning av S-dropp 1 tim p.g.a feber och långsam progress. Insättning av droppet om 1 tim med succesiv höjning.

Kl.03.00 Byter EDA till spruta nr 2.

Kl.03.35 Kopplar igång S-droppet igen.

Kl.03.41 Sitter på pilatesbollen.


(Bilden togs kl.03.46)

Kl.04.45 Får Zinacef 1,5g (minns inte vad det var)

Kl.05.05 Tar blodprover för att kolla så jag inte har havandeskapsförgiftning.

Kl.05.31 Får S-dropp igen.

Kl.05.32 Får extra dropp. (Ringer- Acetat 1000ml)

Kl.05.50 Läkaranteckning: Blir kontaktad klockan 4.40 då S-droppet åter kopplats på sedan ca en timme. Man ser tre ST-evebts på ganska kort tid, varav en baslinjestegring på 0,09 då kurvan bedöms patologisk. Droppet stängs och beslutar om laktatprovtagning. Laktat är 1,9 klockan 05.05. VU: status quo, ingen progress sedan före midnatt. Beslutar att ge induktionen en sista chans eftersom barnet mår bra. Pga stigande temp har patienten fått både Alvedon och Zinacef enl PM, och ligger nu på 37,8. Ökar därför S-droppet successivt igen med sikte på nytt VU inför personalbyte klockan 7. Om ingen progress planeras sectio (akut kejsarsnitt).

Kl.06.20 Kissat ytterst lite.

Kl.07.06 Läkaranteckning: VU oförändrad status. Stänger S-droppet och beslut om akut sectio om cirka en halvtimme. CTG har varit ua efter laktatprovtagningen.
 
 
(Bilden togs kl.07.12) En utmattad blivande pappa ombytt och redo för akut kejsarsnitt.


(Bilden togs kl.07.14) Sista bilden på oss innan vi blir mamma och pappa.

Kl.07.27 Operationsberättelse- Början kl.07.27. Slut kl: 08.56. Sparsamt klart fostervatten. Barnet ligger i asynklitisk vidöppen huvudbjudning och utskaffas med lätthet. Placenta (moderkakan) tas bort.


(bilden togs kl.08:07)

Kl.08.29 föddes vår älskade son Alexander ♥


(första bilden på vår älskade son.. kl.08.30 enl. kameran)


(första träffen med Alexander ♥ kl.08:30 enl. kameran)


Hej min älskling och välkommen till världen





(bilden togs kl.08:31)


(fotot togs kl.08:32)


(bilden togs kl.08:32)


Vår älskade pojke


(bilden togs kl.08.33.. en lycklig nybliven mamma)


(Bilden togs kl.08:34) Nyblivna pappan förbereder sig


(bilden togs kl.08:34)


(bilden togs 08:34)


(bilden togs kl.08:34) Världens lyckligaste! ♥


(bilden togs kl.09.30) Den nyblivna pappan med sin lille son

Kommer tillbaka från postop ca kl.11.30. Blödde endel efter snittet (1400ml) och fick skakningar/kramper i armarna och frossa, kräktes även endel under snittet.. så dem körde iväg mig så jag fick sova en stund.


(bilden togs kl.12:06) Jag får hålla min älskade son för första gången ♥


(bilden togs kl.12:09) Mor & son


(bilden togs kl.12:29) Äter den berömda fikan.. men varken Dennis och jag fick i oss mer än nåt bett


(bilden togs kl.13:27) Vår älskade son


Vår tavla :)

Ja det var vår förlossning det.. det värsta och det bästa jag varit med om! ♥


Kommentarer
Postat av: Pauline

Vilken resa ni har tagit er igenom! Tänk vilka oanade krafter man har egentligen :)

Haha ja, förlossningen var ju inte riktigt så smärtfri som man hoppats på men helt klart värt allt! :)

Puss

2011-01-05 @ 12:08:50
Postat av: Jenny

Tycker att det är så häftigt att våra förlossningar blev så lika! Tkr du att de känns ok att de blev snitt? du ville väl helst inte de?

Ja jag skulle inte vilja gå igenom allt de igen... men klart de va värt de... men njaaa...

Du ser så himla lycklig ut efteråt <3 Jättefina bilder!!

pusss

2011-01-05 @ 20:48:28
URL: http://jensisdagbok.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jenny: Ja, tänk att dem blev så lika! Jag ville ju absolut inte ha snitt. Ville ha det så naturligt som möjligt.. så lite smärtlindring som möjligt sist snitt om det verkligen va tvunget. Jag hade nog fått prova ett tag till.. men man såg inte det som någon mening. För mina krafter va slut och jag var så smärtpåverkad. Så trots allt så kändes det som en lättnad att det skulle bli snitt.. och jag visste att jag skulle få träffa mitt barn inom så kort tid. Däremot hade jag ju inte räknat med att må så dåligt efter snittet.. vet inte vad som hände med mig med kramperna/skakningarna i armarna. Det känns obehagligt när jag tänker på det och lika så att jag mådde så illa och kräktes under snittet. Men det var nog för att jag förlorade så mkt blod?



Tänk att man e mamma nu! <3

Puss!

2011-01-05 @ 21:17:37
Postat av: Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Vilken resa ni fick göra!!

Fick flashbacks från mina egna förlossningar :)

Jag förlorade också mycket blod vid båda, men mest vid den sista, ca 2 liter.. Då är man inte kaxig ;)

Det är tur att kroppen är så duktig på att återhämta sej!

Hur känns allt nu när du fått lite distans till det?



Puss & Kram!!

2011-01-06 @ 13:01:02
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Spännande berättelse!!

2011-05-25 @ 14:00:38
Postat av: sara

Vilken berättelse!Tur det gick och blev så bra tillslut:)När man har den finaste människan hos sig så glömmer man hur ont man hade;)

2012-08-05 @ 08:53:02
URL: http://www.mammaochhampus.blogg.se

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback