Förlossningsberättelse- Tilde.. del 2

Klockan är strax innan 22 på lördagskvällen den 18 oktober. Vi har just kommit till förlossningen och får komma in till intagsrummet. Jag får väga mig och sedan lägga mig på britsen. Barnmorskan tar blodtryck och känner på bebisen utanpå magen. Blodtrycket är högt 136/90 och jag får även kolla min temp då jag är väldigt rosig om kinderna och den är något högre än min normala temp (37.2).

I 25 minuter fick jag ligga med ctg. Värkarna kom ungefär var tredje minut. Bebis hjärtljud var högt 164 slag/min. Så de trodde bebis var lite stressad. Jag fick Alvedon pga min temp och att det även kunde sänka barnets hjärtslag något.

Sedan känner barnmorskan efter hur öppen jag är och jag blev riktigt chockad när hon sa 7 cm! Hade buktande hinnblåsa. Hon säger att vi nog få gå in i förlossningsrummet nu och frågar om jag behöver kissa och det passar jag på att göra, samt byter kläder till sjukhusets.

Nu är klockan strax innan 23. Jag får lägga mig i förlossningssängen och provar att lägga mig på höger sida först men byter snabbt läge till vänster sida. De kopplar ctg igen och jag börjar direkt andas lustgas.
Fosterljuden är fortfarande lite höga, jag har värkar med nån minuts intervall. Klockan 23.20 känner de på mig igen och jag är nu öppen 9 cm. Jag har buktande hinnblåsa. Nu bestämmer de att ta hål på hinnorna och svagt gulaktigt fostervatten rinner. De sätter skalpelektrod på bebisen.

Fem minuter senare sänker de lustgasen lite, eftersom jag behöver andas i den hela tiden och behöver lite "riktigt" luft emellan. Värkarna är jättetäta.
23.40 har jag mycket ont, med kramp i benen och smärtor som strålar ner mot insidan av låren. Jag frågar om Eda, som inte hinns med. Men får två kvaddlar på insidan av vardera lår, med tveksam effekt då förlossningen är så intensiv.
En läkare tillkallas då bebisens fosterljud är så höga.. men eftersom det går så snabbt behöver han inte ingripa.
Jag provar olika lägen, sida, halvsittande med och utan benstöd. Börjar sedan krysta aktivt, halvsittande. Krystar försiktigt mot slutet, då jag sprack förra förlossningen. När barnets huvud är ute får jag vänta på nästa värk innan jag kan krysta ut vår lilla bebis.
Sen är hon här.. vår älskade dotter, Alexanders och Ellies lillasyster. Hon kom på Bf-dagen med 14 minuter till godo ;) Det var skönt att själva förlossningen var så snabb, men hade föredragit mer smärtlindring om det hunnits med. Det var enorm smärta, men skönt att jag inte sprack och att åter igen få vårt lilla barn i min famn är en sådan obeskrivlig känsla. Det är så underbart och hur ont det än gjort, så är det värt varenda olidliga smärta.

Bästa pappan och sambon <3

Vi serverades god fika
3800gram och 49cm KÄRLEK
Nån dag gammal på BB <3
Äntligen är du här! TILDE Jonna Margaret!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Å vad härligt att er lilla tjej är här nu! Är ju för och nackdelar med snabba och intensiva förlossningar ;) de blir ju rätt intensivt när man inte får nån värkpaus, men ofta är man rätt pigg efteråt ;)

2014-10-24 @ 07:36:38
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Pauline

Ååh blir alldeles gråtfärdig här nu ju! Vilken lycka <3 Helt fantastiskt vilka krafter man har egentligen! :)
Hoppas ni har det riktigt mysigt nu <3
Så fin tjej! <3
Puss på er!

2014-10-24 @ 08:07:17
Postat av: Thina

💜💜💜 lite tårögd blir man av att läsa. puss o kram

2014-10-24 @ 19:03:14
Postat av: Emma

stort grattis till lilla sötnosen, oh vad skönt att allt gick så bra:) super fina bilder :)

2014-10-29 @ 21:15:23
URL: http://www.mammaemmatillpojkar.blogg.se

Kommentera gärna! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback